Reklama
 
Blog | Daniel Hrnčíř

Nenakupujte! Alespoň ne hned…

Dobře. Stojím na druhé straně barikády. Já to vím, vy to víte, a tak budeme všichni dělat, že jsme chvíli na stejné lodi. A ono ve skutečnosti i jsme, protože vy jste spotřebitelé a já jsem zástupce obchodníků, a i když naše grafy tužeb jdou proti sobě, tak se ve výsledku protínají. Pokud budeme spolupracovat, bude to nakonec vítězná strategie založená na hrdličkách.

 

Takže – máme tu Vánoce. Většina z vás tedy už nějaký ten dárek určitě nakoupila a nechala se nachytat na “slevy, akce a další blbosti.“ Upřímně, odolat není nic lehkého, vím to, protože se marketingem u nás ve firmě zabývám i já. A navíc to není vždycky o nachytávání na blbost. Chcete žárovku do lampičky? Kupte si dvě a dostanete deset procent slevu – většina lidí si koupí prostě dvě a blbost z jejich strany to na 90 % není. Je to samozřejmě kus od kusu (myšleno člověk od člověka), pokud někdo potřebuje jednu žárovku na 20 let a je mu 70, tak podlehl marketingu, ale to se holt nedá nic dělat.

Normálně bych tento článek nesepsal, kdybych si nešel koupit pivo za 8,- ve speciální výprodejové akci budějovické pobočky… Zastavil a otočil jsem se až před dveřmi…

Reklama

Sepsal jsem tedy pár tipů a triků, jak si nenadávat za uskutečněné nákupy a mít věci, které si koupíte, rádi. Jsou to zkušenosti založené na mé praxi a uznávám, že kdokoli z vás v tom může být zběhlejší. Tak jdeme na to a díky za všechny ty ryby.

 

1. Žádný zběsilý nákupy. 24. 12. už fakt nakoupíte jenom sračky a nepotřebné píčoviny. Pokud nejedete pro něco vytipovaného, tak se na to rovnou vyserte. Pochybuji, že geniálním nápadem to všechno v den Vánoc vyřešíte. Nepotěšíte tím obdarovaného, sami budete ve stresu a věc skončí ve skříňce (v lepším případě).

 

2. Pokud vidíte výhodnou akci –XY% atd., a přitom po té věci netoužíte už alespoň pár měsíců, tak ji vůbec nepotřebujete a slevu nechte v klidu plavat. Povánoční výprodeje začínají 29. 12. 2014 a pokračují u většiny prodejců až do 15. 1. 2015 – dost času si rozmyslet, jestli odšťavňovač na kiwi je skutečně důležitý pomocník do domácnosti, nebo jestli skončí prostě v šuplíku spolu s multifunkčním mixérem na těsto, vaflovačem, fonduovačem, domácí pekárnou, friťákem, zmrzlinovačem, párkovačem a dalším “ačem”…

 

3. Akce budou po celý rok… na všechno a všude. Až to budete fakt potřebovat, tak stačí zadat heureka.cz a najít si konkrétní zboží. Mimochodem, každý leták, každý slevomat, slevín, akčníceny atd… kontrolujte s heurékou. Zjistíte tak, že přeškrtnutá cena 9999,- a nová 6999,- je ve skutečnosti o pětikilo větší než u ověřeného internetového obchodu i s dovozem.

 

4. A když už jsme u té Heuréky… Mobil povětšinou máte, proto všechno, co vám má vydržet déle jak 2 roky, „konzultujte“ s Heurékou. Naučte se přijít třeba ke spotřebiči, najít si ho na internetu a započítat veškeré náklady (a to ať už z internetového shopu, nebo z kamenné prodejny).

 

5. Využívejte akce! … Ale jen ty, které si sami najdete. Tak trochu stejné jako bod 4., ale je to tak ☺. Prostě nemusíte čekat pět měsíců na akční leták a spát na matraci roztrhané od psa. Najděte si matrace a zkontrolujte ceny na internetu. A nebuďte pasivní volové. Většině obchodům můžete napsat, že se vám tahle a tahle matrace líbí, ale že byste rádi věděli, jestli nechystají nějaké akční ceny nebo nemají nějaké slevy – zní to dost cikánsky a indicky, ale já takhle volám třeba do Baumaxu a ptám se jich na cenu toho a toho. A mnohdy mám individuální nabídky – jasně! Řeším tady věci, které mě pálí, takže od 500,- a víc (slevu na blok za 20 korun na mysli nemám). Třeba ten, kdo vydělá pětinásobek co já, tu hranici zvedne na  2000,-, ale princip je stejný. Kapišto?

 

6. Akce, slevy, kupóny, cashback – buďte kurva imunní a ne všechno je podvod. Někdo vám nabízí kreditku eee teda club card, na kterou vám pak pošle litr, když nakoupíte alespoň za deset táců – a tady je ten nejčastější kámen úrazu. Vůbec to není špatný, vůbec to není dobrý. Kupuju sporák za 12K, tak si zařídím kartu a za týden si dokoupím digestoř za litra… Nebo kupuju sporák za 6K a hledám, co k němu? Digestoř? A když už jí mám, tak konvici? A vaflovač… co máte panebože s těmi vaflovači?

 

7. Je jedno, k čemu je věc původně určená. Používejte ji k tomu, k čemu jste ji koupili vy. Tak! Je to způsob padajícího hovna a to takhle: Samsung -> dodavatel -> My -> Vy. Samsung má kooperační smlouvu s dodavatelem a ten zase s námi. Dodavatel si při obchodních jednáních chce sáhnout na bonusy, dárky pro ředitele a kurvy. A to nepůjde, když se nebude prodávat plazmová prohnutá TV za 300K, která během roku spadne na 75K… Rozumíte? Jakože dodavatel vezme na sklad 50 těchto TV a pak nás „motivuje“, abychom si část těchto TV vzali na sklad my a my zase motivujeme vás, abyste si to koupili… A jediný způsob, jak vás motivovat, je reklama. A pak kopa zombií lidských kreatur s příjmem do 12K kupuje odšťavňovače na kiwi, i když se u nás kiwi nepěstuje… Tenhle bod čtěte hodně mezi řádky, kdo to nezvládne, má prostě smůlu.

 

8. Pojištění. Tak všeobecně platí, že je to jakože na hovno. Ale rozumějte, v EU máme nejdelší záruku 2 roky. Normální je půl roku. Výrobci se této záruce museli přizpůsobit. Tak jinak. Praxe říká, že co se neposere do tří let, vydrží. Máte kočku? Rozmazlené fakany? Swingers choutky se sousedy? Prostě je to individuální a je pravda, že část pojištění se napříč ČR zdražovala, protože pojišťovny prodělávaly. Opět, kdo se v tomto sdělení neorientuje a bojí se použít google, má prostě smůlu.

 

9. Prodavače, který ignoruje, k čemu to máte, rovnou posílejte do prdele. Poradí vám leda tak hovno a prodává zboží, které má označené jako maržové (čili zboží, ze kterého má největší vejvar na výplatní pásce).

 

10. A to nejdůležitější nakonec – nedělejte kompromisy. Prostě si řekněte, že chcete tuhle věc a za tolik peněz, a pokud obě podmínky nejsou splněné, tak se holt nedá nic dělat. Buď to tedy nahradíte něčím, co vás uspokojí a splní tedy obě podmínky, nebo to prostě nejde. Jinak řečeno tím, že si pořídíte babetu, svůj sen o Harley nenaplníte.

 

Pár bodů závěrem:

  1. Nic nekupujte hned.

  2. Pokud prostě dotyčnému už musíte koupit dárek (jinak to bude jakože trapný), tak ho nekupujte, nestojí za to. Že máte někoho rádi, vyjádříte třeba… SLOVY!

  3. Serte na akční zboží, bude pořád – na jaře rotavátor, v létě sekačka, na podzim motorová pila a v zimě krb…

  4. Kartička, která vám ušetří ročně 500,-, je kartička na hovno. Stejně díky ní utratíte víc, takže vám ve výsledku “ušetří” mínus 1000,-. A ne, nejste imunní ani zdaleka jako já. A to i já dost často podlehnu „akční“ ceně.

  5. Dívání se do letáku je jako když chodí vyléčený alkoholik kolem hospody.

  6. E-shop nerovná se nejlevnější.

  7. Kamenný krám nerovná se přítel.

  8. Vztah obchodník vs. koncový spotřebitel je založen .. na SPOTŘEBĚ! Omezte ji, bude se všem dýchat ve výsledku lépe. Vůbec se nebojím toho, že za ušetřené peníze nakoupíte to, co opravdu chcete.

  9. Věci do domácnosti pořizujte v průběhu času – mnohdy si budete moci vyšetřit peníze na kvalitnější spotřebič a ve výsledku tak ušetříte.

  10. Plus mínus serte na ty pojištění – ovšem uznávám, že individuálně se může hodit. Jestli si nejste jisti, zda-li se vám hodí nebo ne, tak se vám nehodí.

Pokud vám z toho textu není něco jasného, nebo máte pochybnosti o tom, o čem píšu, tak mi to je jedno. A nečekejte moji interakci v diskuzi, protože tímhle si tak sám sobě podkopávám větev. Ne, že by to z dlouhodobého hlediska nebyla vítězná strategie, ale chápete, jedna hrdlička mezi jestřáby…